Eerder gepubliceerd op Greater Venues
Ik ben van mening dat het succes van elke onderneming wordt bepaald door te kiezen…
Of zoals Steven Covey zegt, zet de ladder tegen de juiste boom en wil niet uit alle bomen tegelijk plukken. Ook zeker niet alleen het laaghangend fruit. Vooral in de evenementenbranche valt mij nu op dat bedrijven het zwaar krijgen of zelfs ten onder gaan omdat er niet gekozen wordt.
De drie G’s
Eigenlijk geldt voor alle branches op het moment: Zoom in op wat echt dicht bij jou ligt. Focus op zaken waarin je werkelijk onderscheidend bent. Persoonlijk maak ik gebruik van de 3 G’s. Concentreer je eerst op wat je Gaaf vindt. Door het te doen zul je er vanzelf Goed in worden, waardoor ook het Geld verdienen zal volgen. Maak keuzes en deel deze. Vertel jouw verhaal en je zult de beste opdrachtgevers aantrekken.
Ze zullen voor je kiezen omdat jij een keuze hebt gemaakt.
Een voorbeeld. Ik begon 20 jaar geleden een internet bedrijf, met het bouwen van websites. Na drie websites zag ik dat iedereen dat wel zou kunnen en dat het hosten van websites meer uitdaging en potentie had. Ik bleef het beide aanbieden en groeide gestaag. Totdat ik koos voor hosting. Het bouwen van websites stootten we af. De omzet schoot omhoog en grote corporaties kozen voor ons omdat wij zelf gekozen hadden.
Ben ik dan niet arrogant?
Met het MindCenter is het niet anders gegaan. Ik startte de evenementenlocatie voor alle soorten bijeenkomsten van 5 tot 150 personen. Ik vertelde dat je bij ons kon vergaderen en dacht zelfs aan bruiloften. Terwijl ik me eigenlijk wilde richten op grotere zakelijke groepen tussen 50 en 150 personen, waar meer moet gebeuren dan alleen zenden. Maar ben ik dan niet arrogant als ik net begin? Heb ik die omzet van vergaderingen niet keihard nodig?
Bewuste keuzes (durven) maken leidde tot direct succes.
Toen heb ik net als bij mijn vorige bedrijf enkele bewuste keuzes gemaakt met direct merkbaar succes. We hebben de teksten op de website veranderd. We zijn ons gaan richten op grotere zakelijke groepen, we doen geen feestjes, bruiloften, en zelfs geen standaard vergaderingen. In al die gevallen verwijzen wij door naar leuke locaties om ons heen. Ook dat werkt weer erg leuk, zie ook mijn vorige column ‘Van geven en nemen naar gunnen en ontvangen’.
Het resultaat; exact de gewenste doelgroep kiest nu voor ons omdat wij hebben gekozen. Waarom? Omdat wij ons 100% hebben gefocust op het product dat zij zoeken.